UARU
The Sunday Show: What’s Going on With Ukraine’s Public Broadcaster?
3 February, 2019

The CEO of Ukraine’s public broadcasting company Zurab Alasania was dismissed from his position following a Supervisory Board vote on January 31. Given that the country’s presidential elections are a now a mere two months away, many within the media community were quick to criticize the decision as censorship.

READ MORE: Head of Ukraine's Public Broadcaster Suspended From Job by Supervisory Board

Alasania himself published a document on Facebook, which cites a lack of coverage of events attended by President Poroshenko as the reason for the early termination of his contract. Although, the official grounds for dismissal have not yet been made public.  

Ukraine has long fought for an independent broadcasting company, similar to that of the UK’s BBC. Suspilne, as it’s known today, began operating in its current form in January 2017, but it is still undergoing reform. Most other national channels in Ukraine are owned by oligarchs and politicians, therefore the need for a truly independent broadcasting service is more important than ever.  

This week on the Sunday Show, we sit down with a group of media experts to discuss the controversy surrounding Alasania’s dismissal and how this impacts the future of Ukraine’s public broadcaster and media freedom as a whole.

Roman Shutov

advisor to EED Content Fund

Yevhen Hlibovytsky

Supervisory Board member, National Public Broadcasting Company of Ukraine

Ihor Rozkladay

attorney, Media Law Institute

Volodymyr Yermolenko

hromadske journalist